Meditatii la psalmi vol II

|=| Tipărire



Meditatii la psalmi vol II

Codul produsului: 978-606-759-014-2

Meditatii la psalmi vol II

32,70 RON
Stoc: in stoc

Compară cu alt produs
Alertă de preț
Anunță un prieten



Comentează produsul
  Comenzi prin telefon:
0232222810/0232233919/0332401315
Solicită alte informații:
» asistență pe email
  Descriere produs:
Titlu: Meditații la pslami, vol II - CATISMA A II-A
Autor: Petre Semen
Editura: Editura Sf. Mina
Format: Academic
Nr. pagini: 410
ISBN: 978-606-759-014-2
Anul apariției: 2015

Prefața autorului

    Așa cum subliniam și în primul volum al Meditațiilor la Psalmi, Psaltirea ocupă un loc cu totul special în Biblie, ca una care rezumă istoria biblică a unui popor dedicat rugăciunii, dar mai ales fiindcă are calitatea aparte de a ajunge direct la inima și sufletul credinciosului care se roagă cu ajutorul ei. Psalmii davidici nu sunt doar un perfect model de rugăciune, ci prezintă și segmente importante din foarte zbuciumata istorie a poporului biblic și a vieții autorului. Înaltele idei morale, imnele liturgice, îndemnurile la preaslăvirea Creatorului ori cele de pocăință sau împlinirea poruncilor divine îl predispun pe om la reflecții serioase privind sensul vieții și rostul său pe pământ, precum și rolul lui Dumnezeu în a-i dirigui întreaga existență în această lume, iar numeroasele profeții mesianice îi îndreaptă atenția spre scrierile noutestamentare care-i mărturisesc despre împlinirea celor anunțate despre Hristos.
    Am preferat titlul de Meditații la Psalmi și am evitat să-l numesc Comentariu la Psalmi, deși în esență volumul este și un comentariu, întrucât acest din urmă termen mi se pare prea pretențios pentru un rugător cu Psaltirea. Pe de altă parte, nu poți comenta și nici înțelege pe deplin înaltele trăiri spirituale ale celui care a compus aceste imnuri cu totul de excepție ce dau glas unor stări lăuntrice de neimitat și de negrăit pentru cel care nu s-a angajat pe calea slăvirii lui Dumnezeu și al dialogului neîncetat cu El. Nu-l poți înțelege pe psalmistul rugător David doar învățând pe de rost cuvintele sale, ci, mai curând, experimentând personal starea de rugăciune.
    Mi s-a atras atenția de către unii ascultători consecvenți ai meditațiilor la psalmi din cadrul emisiunilor difuzate de-a lungul celor doi ani la Radio Trinitas, ce reprezintă materialul din acest volum, că unii psalmi, mai ales cei de blestem sau imprecatori nu  și-ar avea rostul într-o rugăciune particulară, ba ar fi chiar primejdioasă pentru sufletul celui care se roagă. Într-adevăr, așa și este. Revin asupra a ceea ce de altfel am mai spus-o și în alt context, că în unele rugăciuni ale Bisericii, cum ar fi spre exemplu cele de dezlegare, ce se citesc la slujba înmormântării, nici nu ar trebui să apară enunțată ideea că respectivul răposat ar fi căzut sub blestem preoțesc ori sub afurisenie arhierească întrucât sub această formă respectivul text contravine total scopului pentru care a fost instituită preoția, acela de a mijloci, prin rugăciune și a binecuvânta, dar în niciun caz de a blestema. Așadar arhiereul ori preotul care își închipuie că a fost pus să blesteme ar fi mai bine să se retragă și să se ocupe de cu totul altceva decât de slujirea lui Dumnezeu. Unele fragmente din psalmi sunt foarte derutante pentru un creștin care se poate întreba cum să-I ceară lui Dumnezeu nimicirea vrăjmașilor (Psalmul 34/35, 8; 55/56, 15), să li se zdrobească dinții (Psalmul 57/58, 6), să-și piardă vederea, etc. Ca să nu mai vorbim de psalmul 108 (109) care este de-a dreptul înfricoșător prin blestemele enunțate. Dacă Hristos ne-a poruncit să-i iubim pe toți vrăjmașii oricât de păcătoși ar fi, cum ne-am putea ruga pentru nenorocirea sau distrugerea lor?!
     Cheia înțelesului psalmilor o aflăm tot în textul Psaltirii (care, în textul ebraic, se poate traduce și prin viitor) încât, în loc de a zice: Să fie zilele lui puține și dregătoria lui s-o ia altul; să ajungă copiii lui orfani și femeia lui văduvă; să piară copiii lui și într-un neam să se stingă, vom spune totul la viitor, adică: Vor fi zilele lui puține (de fapt chiar psalmistul zice că omul rău și păcătos nici nu va ajunge la jumătatea zilelor lui hărăzite pe pământ); dregătoria lui o va lua altul; copiii săi vor ajunge orfani etc. Fiind vorba de o profeție, nu greșim deloc dacă redăm prin timpul viitor. Ca unii care suntem păcătoși, alături de alți păcătoși, nu avem dreptul să blestemăm pe nimeni, iar dacă o facem, mai mult ne păgubim sufletul. Hristos, Care împreună cu ucenicii Săi s-a rugat cântând psalmi, nu a blestemat pe nimeni; dimpotrivă.
    Buna receptare a primului volum de către un număr apreciabil de cititori, ca de altfel și solicitarea din partea unora de a proceda la continuarea neîntârziată a acestui demers misionar s-au constituit în factori determinanți în a proceda la prelucrarea materialului de pe suportul audio în vederea publicării celui de-al doilea volum. Menționez, de asemenea, că am fost interpelat de o seamă de ascultători care m-au rugat să le dau lămuriri suplimentare la unele versete mai dificile ale psalmilor comentați pe care ori nu le-au înțeles bine ori nu au avut răgazul să asculte toate emisiunile. De aceea, în materialul de față am adăugat lămuriri suplimentare și am mai făcut și unele paranteze pe care  le-am considerat relevante pentru anumite texte. Mai precizez că până la un punct, textul se prezintă sub forma unui dialog, dar pe parcurs sunt expuse doar comentariile textelor, fiindcă așa s-a impus în grila de program radio.

 Prof. univ. pr. Petre Semen


 

  Specificatii tehnice:

Cele mai recente produse din categoria " Universul credintei "

Teologia revelației
Teologia revelației
Preț: 25,80 RON

Ortodoxia, în dialog
Ortodoxia, în dialog
Preț: 15,80 RON

Preturile contin TVA. Toate promotiile prezente pe editurasfmina.ro sunt valabile in limita stocului.